چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۵
کد مطلب : 83706
اقتصاد يا بانك مركزي

چه كسي از كاهش قيمت دلار ضرر مي كند

چه كسي از كاهش قيمت دلار ضرر مي كند

روز گذشته روند نزولي قيمت دلار و به تبع آن سكه و طلا در شرايطي متوقف شد كه مبادله گران بازار تا پيش ازاين گمان مي كردند اين روند همچنان ادامه دارد و دلار با توجه به انتشار اخبارمثبت پايين تر از اين ها هم مي آيد.
با وجود تمام اين اما و اگرهاي مبادله گران بازار، اظهار نظر متوليان بانك مركزي در روزهاي گذشته مبني بر اينكه قيمت دلار به كف رسيده است به منزله آبي بود كه بر آتش كاهش قيمت دلار ريخته شد و در پي آن در روز گذشته قيمت دلار به اصلاح روند حركتي خود پرداخت و بار ديگراز مرز ۳ هزار توان عبور كرد و در كنار آن سكه مجددا يك ميليوني شد.
نوسان قيمت دلاردر هفته گذشته چنان بود كه صرافان مجبور شدند بار ديگر رقم هاي هزارگان را تغيير دهند و به اين زودي ها اميدي به افزايش قيمت دوباره دلار نداشته باشند اما در اين شرايط رييس كل بانك مركزي با اعلام اینکه نرخ ارز (دلار) در بازار به کف رسیده و بعید است بیش از این(۲۹۵۰هزار تومان) پایین بیاید ،به اين بازار جهت داد و تمام پيش بيني ها مبني بر كاهش قيمت دلار را نقش بر آب كرد .
هرچند سيف در سخنان خود به اين مساله اشاره كرد كه کاهش نرخ ارز دلیل خاصی ندارد و خوشبینی افراد باعث کاهش نرخ شده اما برداشت مبادله گران بازار از اين سخنان چيزي جز جهت دهي به بازار و جلوگيري بانك مركزي براي كاهش قيمت بيشتر دلار نبود.
وي در عين حال كه نرخ ارز منطق خاص خود را دارد اينگونه عنوان كرد كه کاهش بیشتر قيمت دلار تاثیرات منفی را در بر دارد و دلیلی برای کاهش بیشتر نرخ ارز در بازار وجود ندارد.
سكاندار بانك مركزي‌ تاكيد كرد كه شرایط اقتصادی کشور دامنه ای برای تغییر نرخ مجاز را می تواند تعیین کند و نرخ ارز در بازار در حال حاضر نرخ کف است و بعید است بیش از این پایین بیاید.
البته ناگفته نماند كه جهت دهي متوليان بانك مركزي به بازار به همين يك مورد ختم نشد و روز گذشته معاون بانك مركزي با اظهار نظر ديگري مبني براينكه بانک مرکزی به دنبال ارز تک نرخی است و نرخ ارز اکنون به حدود ۲۹۰۰ الی ۳۰۰۰ تومان رسیده که نرخ خوبی است،بار ديگر بازار را به سمت جهش قيمت سوق داد.
وي اينگونه عنوان كرد كه این نرخ ناشی از انتظاراتی است که در مردم ایجاد شده است؛ در عین حال عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت ها در بازار ارز است و باید ببینیم چه تحولاتی رخ می دهد؛ اما کاهش بیشتر نرخ ارز و نوسانات شدید هم به نفع کشور نیست.
مبادله گران و تحليلگران بازار با استناد به برنامه هاي اعلام شده مبني بر تك نرخي كردن ارز با توجه به اتفاقات رخ داده اين مساله را عنوان مي كنند رييس كل بانك مركزي بر مبناي چه مستنداتي اينگونه عنوان كرده كه قيمت ارز به كف رسيده است و اگر قرار است ارز تك نرخي شود و به گفته متوليان به نرخ ارز مبادله‌اي نزديك شود هنوز هم ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان فاصله نرخ ميان ارز آزاد و مبادله اي وجود دارد.اين گروه اينگونه عنوان مي كنند كه اگر بناست ثبات در بازار ايجاد شود نوسان اين چنيني بر چه اساس ايجاد مي شود؟آيا متوليان نگران واردات هستند و يا نگران در آمد خود ؟آيا متوليان نگران تورمي كه هر روز گوي سبقت را از ديگر شاخص هاي كلان اقتصادي ربوده هستند كه اينگونه عنوان مي‌كنند و يا ....
حسن خواجويي تحليلگر و مشاور اقتصادي در ارزيابي اين مساله اينگونه عنوان كرد كه كاهش قيمت دلار از نقطه نظر كاهش درآمد كشور از اين تبادل دلار و ريال به نفع نيست.
وي افزود: درصورتي كه فرض شود روزانه يك ميليون بشكه نفت در كشور فروخته مي شود و هر بشكه به طور متوسط ۱۰۰ دلار باشد كشور به ازاي هر ۱۰۰ تومان افت قيمت دلار در سال ۳۵۰۰ ميليارد تومان از درآمد خود كه در نتيجه فروش دلار در بازار آزاد كسب مي كند ،را از دست مي دهد.
خواجويي تصريح كرد: اين رقم در حايل است كه كل بودجه عمراني كشور رقم ۳۶ هزار ميليارد تومان است كه در سال گذشته تنها ۱۰ درصد آن عايد طرح ها و پروژه هاي عمراني تعريف شده ،شد.
وي افزود:در صورتيكه دلار ۳۲۰۰ توماني به رقم ۲۹۰۰ تومان برسد ،و به عبارت ديگر ۳۰۰ تومان دلار ارزان شود معادل يك سوم بودجه عمراني از درآمد متوليان كم مي شود.
اين كارشناس اقتصادي خاطرنشان كرد: با اين تفاسير اين فرض كه دولت تمايلي به كاهش قيمت دلار نداشته باشد كاملا طبيعي است .
وي در ادامه عدم تخصيص بودجه عمراني كشور به پروژه ها را مدنظر قرار داده و گفت: البته درحالتي خوشبينانه مي توان اين گونه تصور كرد كه با توجه به تخصيص نيافتن بودجه عمراني ،مشكل اشتغال و نرخ بالاي بيكاري اين گونه برداشت شود كه متوليان با كاهش قيمت دلار مخالفند چراكه مي تواند زمينه ساز واردات شود .
خواجويي تصريح كرد: پايين آمدن قيمت دلار موجب رشد واردات شده و مصرف كنندگان به سمت استفاده از كالاهاي وارداتي سرازير مي شوند و دولت هم تمايلي به ارايه سوبسيد به وارد كننده ندارد و بيشتر رشد توليد را مدنظر خود قرار داده است.
اين مشاور اقتصادي با اين فرض كه مردم به قيمت هاي كنوني عادت كرده اند گفت: در حال حاضر مردم به قيمت هاي كنوني عادت كرده اند و بيشتر خواسته آنها اين است كه قيمت ها بيشتر افزايش نيابد .

https://siasatrooz.ir/vdcd950j.yt0sz6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی

حبیب
اگر دولت درآمد خود را از طریق فروش دلار به دست می آورد دلیل بر ضعف است و خود این کار از پایه مشکل دارد.
در بخش واردات نیز دولت باید با نظارت خود مشکل را حل کند نه از این طریق.
در حمایت از تولیدات داخلی نیز همین طور، این نشانه ضعف سیاست های دولت است که بخواهد از چنین راه هایی به حمایت از تولیدات داخلی بپردازد.
درخصوص این که مردم به قیمت ها عادت کرده اند باز هم دلیل قانع کننده ای نیست، مردم اگر هم عادت کرده باشند به شرایط بدی عادت کرده اند و بحث این است که چرا دولت باید کاری کند که مردم به شرایط بد عادت کنند. مثل این است که بگوییم فلان شخص به قلان بیماری عادت کرده دیگر به دنبال درمان آن نباشیم.
حمید
ببخشید نفس شما ازجای گرم درمیاید
کجامردم به این قیمتها عادت کردهاند؟
کمرمردم هرروزبیشترازدیروزخم میشود
کارمندوکارگرازاین تورم سرسام آوردارن
خفه میشن وشرمنده اهل واعیال خویش
هستن انوقت شمامیکین مردم به این
قیمتها عادت کره؟؟؟؟؟؟؟؟واقعا"برای
این اقتصاد دان عزیز متاسفم..........